ZZ.lv ARHĪVS

Reidā pārbauda kravinieku stāvokli un šoferu darba režīmu (ar foto)

Jānis Stundiņš

2010. gada 13. oktobris 14:54

2466
Reidā pārbauda kravinieku stāvokli un šoferu darba režīmu (ar foto)

Šorīt Valsts policijas (VP) Zemgales reģiona pārvaldes Patruļpolicijas nodaļa sadarbībā ar Autotransporta inspekcijas (ATI) darbiniekiem rīkoja reidu, kura gaitā tika pārbaudīti kravas automašīnu vadītāji, lai pārliecinātos, kā šoferi, uz kuriem attiecas darba un atpūtas laika režīma nosacījumi, ievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības.

Līdztekus šoferu darba režīma pārbaudei ATI pievērsa uzmanību arī pārvadāto kravu drošībai. Kā «Ziņas» novēroja, reids negāja raiti, jo Lietuvas šoseja, pa kuru patrulēja policisti ar ATI darbiniekiem, bija samērā tukša no kravas automašīnām. Kā informēja reida dalībnieki, retajai kravinieku kustībai par iemeslu varēja būt ne tikai sagadīšanās, bet arī tas, ka pirmie šoferi, kas pamanīja patrulētājus, pa rācijām to paziņoja citiem kolēģiem, jo kravas automašīnu vadītāju, īpaši tālbraucēju, rīcībā ir rācijas. Tomēr daži aizdomīgi auto tika pārbaudīti, bet kāds ekskavatora vedējs bija pārkāpis vienlaikus vairākas normas.Kāds kravas automašīnas šoferis, kas uz liela treilera veda ekskavatoru, nebija parūpējies par vairāku svarīgu prasību ievērošanu. Ekskavators, kuru viņš veda, nebija nostiprināts uz treilera, tā apdraudot citus satiksmes dalībniekus, daļa no ekskavatora bija vairāk nekā metru ārpus treilera gabarītiem (kausa mehānisms aizmugurē tālu pārsniedza šo robežu), un tā nebija atzīmēta ar pamanāmām zīmēm, kā to prasa satiksmes noteikumi. Vēl treilerim aizmugurē nedarbojās lampas. Savukārt pats vadītājs vai viņa darba devējs bija pārkāpis arī darba un atpūtas laika režīma nosacījumus, jo viņa darba režīma reģistrēšanas ierīcē (tahogrāfā) joprojām atradās iepriekšējās dienas ierakstu disks, kas reģistrēts uz cita šofera vārda. Tahorāfa diski kraviniekos ir individuāli katram autovadītājam, un nav pieļaujama cita šofera ripas izmantošana. Par šiem pārkāpumiem tika sastādīts protokols, bet atbildība šādos gadījumos tiek dalīta starp autovadītāju un viņa darba devēju, «Ziņām» pastāstīja ATI vecākais inspektors Laimdots Riežnieks.Valsts policijas un Autotransporta inspekcijas darbinieki šorīt patrulēja vai atradās posteņos gan uz Lietuvas šosejas, gan uz lielākajiem ceļiem, kas to šķērso.Kā iepriekš paziņojusi Valsts policija, šā gada maijā tā tika uzņemta Eiropas ceļu policijas tīklā (TISPOL), kura sastāvā jau ir 27 valstis. Minētā organizācija ir izveidota ar mērķi uzlabot ceļu satiksmes drošības stāvokli Eiropā, samazinot ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu skaitu. Piedaloties TISPOL, tās dalībvalstīm rodas iespēja dalīties pozitīvajā pieredzē, nodrošināt ceļu policistu apmācību, lai apgūtu jaunās tehnoloģijas, kas tiek izmantotas ceļu satiksmes uzraudzībā, kā arī veikt praktiskas apmācības saistībā ar tiešo darbu pienākumu veikšanu. Tādējādi TISPOL ietvaros ik gadu tiek apmācīti vairāki simti ceļu policijas darbinieku. Par TISPOL darbības prioritāti ir izvirzīta cīņa ar trīs visizplatītākajiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, t.i. transportlīdzekļa vadīšana, atrodoties apreibinošo vielu ietekmē, atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana un drošības jostu nelietošana. Šo pārkāpumu Prevencijas nolūkos Eiropas Savienības valstu ietvaros tiek rīkoti arī starpvalstu reidi, kuros turpmāk piedalīsies arī Latvija.Saskaņā ar TISPOL izstrādāto aktivitāšu plānu no šā gada 10.oktobra līdz 16.oktobrim Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības birojs sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Autotransporta inspekcijas darbiniekiem organizē kontroles pasākumus, kuru laikā tiek pārbaudīti kravas automašīnu vadītāji.Kontroles pasākumu viens no galvenajiem uzdevumiem, pārbaudīt, kā transportlīdzekļu vadītāji, uz kuriem attiecas darba un atpūtas laika režīma nosacījumi, ievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības. Atbildīgā institūcija, kuras uzdevumos ir kontrolēt šoferu darba un atpūtas laika režīma un tā reģistrēšanas ierīces (tahogrāfa) lietošanas noteikumus, ir Satiksmes ministra pārraudzībā esošā tiešās pārvaldes iestāde Autotransporta inspekcija. 2010.gada pirmajos deviņos mēnešos par darba un atpūtas laika pārkāpumiem ATI inspektori, veicot kontroles pasākumus uz autoceļiem, Latvijas pasažieru un kravu pārvadātājiem  ir sastādījusi 1284, bet ārvalstniekiem 520 administratīvo pārkāpumu protokolus. Tas sastāda 68 procentus no visiem ATI kompetences jomā sastādītajiem administratīvo pārkāpumu protokoliem, kas liecina par problēmas apjomu un būtību. Kopumā deviņos mēnešos veiktas 11659 transportlīdzekļu pārbaudes.ATI novērojumi liecina, ka pārkāpumi darba un atpūtas laika režīma ievērošanas jomā nereti ir saistīti ar autopārvadājumu jomā iesaistīto uzņēmēju vēlmi samazināt izmaksas, nodarbinot mazāku autovadītāju skaitu, nekā būtu nepieciešams veicot autopārvadājumus, tādējādi pasliktinot sociālos apstākļus autovadītājiem un palielinot risku vispārējai satiksmes drošībai.