ZZ.lv ARHĪVS

Bedru «lāpīšanai» - 1,7 miljoni; uz šosejas darbi šogad būs divos posmos

> www.zz.lv

2013. gada 10. aprīlis 07:59

621
Bedru «lāpīšanai» - 1,7 miljoni; uz šosejas darbi šogad būs divos posmos

Ja Latvijas autoceļu finansējuma problēma netiks atrisināta, agri vai vēlu kāds no ceļiem būs jāslēdz, uzskata «Latvijas Valsts ceļi» (LVC).

Valsts uzņēmuma pārziņā ir 20 tūkstoši kilometru ceļu – aptuveni trešā daļa no ceļu kopējā garuma valstī. 40 tūkstošus kilometru aprūpē pašvaldības, savukārt desmit tūkstoši kilometru ceļu stiepjas Latvijas mežos, trīs tūkstoši kilometru ir privātīpašnieku uzraudzībā esošie ceļi un ielas. Lai autoceļi būtu labā stāvoklī, katru gadu būtu nepieciešams veikt segumu atjaunošanu 941 kilometros autoceļu un rekonstrukcijas darbus 194 kilometros autoceļu. Realitātē tie ir vidēji 202 kilometri gadā, ja neskaita nelielos apjomos veikto grants kārtas atjaunošanu un virsmas apstrādi, kas ir nepieciešama, tomēr neefektīva un īslaicīgi kalpojoša metode. Diemžēl finansējums pēdējo 20 gadu laikā ir bijis nepietiekams, tāpēc ieguldījumi ceļu segumu atjaunošanā neatbilst patiesajam autoceļu nolietojumam. Katru gadu autoceļu tīklā pieaug novecojušo ceļu posmu garums, pieaug atlikto darbu apjoms. Regulāri tiek saņemtas daudzas pašvaldību un iedzīvotāju pretenzijas par autoceļu slikto stāvokli,» situāciju komentē LVC pārstāve Ieva Niedra, piebilstot, ka pārāk ilgi atlikto remontu dēļ segumu bojājumu pakāpe pieaugusi tik tālu, ka segumus vairs nevar atjaunot ar lētām tehnoloģijām. Satiksmes ministrija sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību un LVC ir vērsusies valdībā ar priekšlikumu no 2014.gada ieviest tādu autoceļu finansēšanas modeli, kurā 100 procenti no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa ieņēmumiem – aptuveni 50 miljoni latu, kā arī 20 procenti no akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumiem tiktu novirzīti valsts un pašvaldību autoceļu uzturēšanai un remontam. Turklāt Satiksmes ministrijas valdībā iesniegtais priekšlikums paredz finansēšanas modeli ieviest pakāpeniski. Šogad valsts autoceļiem no valsts budžeta plānots finansējums 63,8 miljonu latu apmērā, kā arī 88,2 miljoni no ES fondiem. No valsts budžeta piešķirtās naudas apmēram 40 miljoni latu tiks novirzīti autoceļu ikdienas uzturēšanai vasaras un ziemas sezonā un konkrēti centra reģionam – bijušie Rīgas, Ogres, Jelgavas, Bauskas un Aizkraukles rajoni – ap 11 miljoniem latu.Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem un ielām 2013.gadā piešķirta 18,3 miljonu latu apmērā un atbilstoši teritoriālajam sadalījumam Zemgales plānošanas reģionam tā ir 2,5 miljoni.Papildus tam martā valdība nolēma no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem valsts un pašvaldību ceļu uzturēšanai piešķirt vēl 10,2 miljonus latu - piecus miljonus latu, lai finansētu pašvaldību autoceļu un ielu ārkārtas neatliekamos uzturēšanas darbus 2012./2013.gada ziemas sezonā, kā arī 5,2 miljonus latu, lai organizētu valsts autoceļu posmu ar sabrukušo asfalta segumu ārkārtas neatliekamo uzturēšanas un seguma atjaunošanas darbu veikšanu un veiktu faktiski izpildīto darbu apmaksu 2013.gadā.Pavasaros centra reģionā gadā tiek saremontēti ap 165 tūkstošiem kvadrātmetru bedru, kuru remonta termiņš ir atkarīgs no autoceļa klases. Šiem darbiem vidēji gadā centra reģionā tiek atvēlēti ap 1,7 miljoniem. Satiksmei bīstamās – avārijas bedres – tiek remontētas nekavējoties, tūlīt pēc to konstatācijas visa gada laikā.I.Niedra atgādina, ka šogad paredzēti rekonstrukcijas darbi divos ceļa Rīga – Jelgava – Lietuvas robeža posmos: 9,93 – 19,20 kilometros un 31,80 – 43,14 kilometros.