ZZ.lv ARHĪVS

Aptauja: Katrs piektais pircējs lielveikalā nogaršo produktu, pirms samaksājis

Edgars Kupčs

2010. gada 29. novembris 00:05

2211
Aptauja: Katrs piektais pircējs lielveikalā nogaršo produktu, pirms samaksājis

Katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs atzīst, ka dažkārt lielveikalos nesamaksā par kādu no pirkumiem, katrs piektais pircējs tirdzniecības vietās mēdz nogaršot sveramos produktus pirms to iegādes, bet 15 procenti klientu atver produktu iepakojumus, lai gan par tiem vēl nav samaksājuši – tādu ainu par pircēju paradumiem atklāj drošības kompānijas «Grifs AG» pētījums.

Nesamaksāšanai par noskatīto preci iemesli esot dažādi – pārdevēja nepieskaita kādu produktu, prece nejauši sajaucas ar pircēja personīgajām mantām, bet bieži vien tās ir arī tīšas zādzības, par pētījumā atklāto «Ziņām» stāsta uzņēmuma «Grifs AG» pārstāve Sabīne Zālīte. Turklāt vienīgo pierādījumu pirkuma iegādei – čeku – līdz veikala apmeklējuma beigām saglabā tikai nepilni 12 procenti aptaujāto.  Pēc pētījuma (piedalījās 519 respondenti vecumā no 20 – 74 gadiem) datiem, kopumā 30 procentu Latvijas iedzīvotāju nezina lielveikalu iekšējās kārtības noteikumus. Turklāt vecāki atzīst, ka pretrunā ar lielveikalu iekšējās kārtības noteikumiem mēdz bērnus sēdināt iepirkumu ratiņu produktiem paredzētajā nodalījumā, nevis speciāli bērniem paredzētajā krēsliņā. «Lielveikalu apsargiem ik dienas nākas skaidrot cilvēkiem it kā pašsaprotamas lietas. Ja apsardzes darbinieki pamana, ka tirdzniecības vietas apmeklētāji lieto produktus pirms to iegādes, apsardzes darbiniekam ir tiesības lūgt pārstāt to darīt vai pretējā gadījumā lūgt atstāt tirdzniecības telpas,» skaidro «Grifs AG» vadītājs Ainārs Bundulis.Apsardzes darbības likums nosaka visu apsardzes darbinieku tiesības un pienākumus, kurā norādīts, ka apsardzes darbiniekam ir tiesības pircējam lūgt uzrādīt personīgās mantas, piemēram, ja nostrādājis drošības vārtu signāls un citos gadījumos. «Apsardzes darbinieki apzinās, ka nereti viņu pienākumu izpilde cilvēkiem var radīt neērtības un arī psiholoģisko diskomfortu, tomēr aicinām cilvēkus būt saprotošiem, jo tirdzniecības vietu apsardzes darbinieki, tāpat kā lidostas drošības pārbaudes darbinieki tikai veic savus darba pienākumus kopējās drošības un sabiedrības labklājības labad,» komentē A.Bundulis.Padomi pircējiem:•    Nesatraucieties, ja apsardzes darbinieks lūdz doties uz dienesta telpu! Tas tiek darīts, lai mazinātu pircēju diskomfortu un mantas nebūtu jāuzrāda pie kases citu pircēju klātbūtnē.•    Lai ietaupītu laiku, ieteicams mantas un pirkumus uzrādīt apsardzes darbiniekam, jo, atsakoties to darīt, jums būs jāgaida Valsts policijas darbinieki, kuriem mantas būs jāuzrāda.•    Ja pircējam ir aizdomas, ka apsargs pārkāpis viņa tiesības, tad noteikti jāvēršas apsardzes kompānijā. Ikvienā apsargājamajā objektā ir izvietotas uzlīmes ar informāciju par apsardzes uzņēmumu, kur arī norādīts telefona numurs, pa kuru var zvanīt un pastāstīt par problēmu. Sūdzība tiek izvērtēta, un pircējs tiek informēts par atbildi.•    Apsardzes darbinieku vajadzētu uztvert ne vien kā kārtības uzraugu, bet arī kā tirdzniecības vietu apmeklētāju palīgu. Bieži vien veikalā iegādātā prece «nopīkstas» citā veikalā. Lai šādas situācijas novērstu, apsardzes darbinieks palīdzēs noskaidrot signāla avotu.•    Ja jūtat apdraudējumu, piemēram, kāds Jums seko, vēršaties pie apsardzes darbiniekiem, jo viņu pienākums ir rūpēties par drošu vidi pircējiem un tirdzniecības vietas darbiniekiem. •    Ja Jums ir pazudis bērns vai kāds cits tuvinieks, tad vēršaties pie apsardzes darbiniekiem, viņi palīdzēs sameklēt tuvinieku ar skaļruņa un kameru palīdzību.•    Ja Jums tirdzniecības vietā paliek slikti ar veselību, pazūd maks vai kādas citas mantas, informējiet par to apsardzes darbiniekus, viņi palīdzēs izsaukt ātro medicīnisko palīdzību vai palīdzēs sameklēt pazaudēto mantu.