Patēriņš aizvien saglabājas vājš; cenām būs liela nozīme
Neraugoties uz mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpumu, pēc ekspertu domām, patēriņš azivien saglabājās vājš. Iedzīvotāji izvēlas lietotas preces un interneta piedāvātās iespējas.
Krīze ir spiedusi vairumam iedzīvotāju salāgot savas vēlmes ar tērētspēju, kas galvenokārt ir nozīmējis jostas savilkšanu. Viena no šādām pazīmēm ir gan degvielas tirdzniecības apjomu kritums, kas saglabājas arī gada otrajā pusē, raksturojot kopējo situāciju ekonomikas patēriņa segmentos, norāda SEB bankas ekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis.«Tāpat arī intereses kāpums par pasta un interneta piedāvātajām iespējām ietaupīt un lietotu preču iegāde, liecina par rocības mazināšanos, tomēr ne par tās zudumu. Tas liecina, ka cenu līmenim būs liela nozīme. Savukārt mazinoties bažām par darba zaudēšanu, ir grupas, kas palielina savus tēriņus atbilstoši savām iespējām. Tāpat arī noguldījumu iespēju zemā atdeve mazina stimulus naudu uzglabāt,» saka SEB bankas eksperts.Viņaprāt, sagaidāms, ka atalgojums šogad pieaugs. «Tādēļ patēriņš 2011.gadā, lai arī stipri mērenā tempā, bet uzrādīs pieaugumu. Tomēr, pirms paust sajūsmu par tā kāpumu, ir jāņem vērā arī riski, kas pavadīs ekonomiku, tajā skaitā patēriņu,» norāda SEB bankas eksperts.«Swedbank» vecākā ekonomiste Lija Strašuna norāda, ka, ka pēc ievērojamā trešā ceturkšņu pieauguma, aizvadītā gada ceturtajā ceturksnī mazumtirdzniecības apgrozījums nokrita par 0,3%, salīdzinot ar iepriekšējo periodu. Tas ļaujot domāt, ka arī mājsaimniecību patēriņš ceturtajā ceturksnī negatīvi iespaidoja iekšzmes kopproduktu. Pārtikas preču tirdzniecības apgrozījums krita par 2,4%, kamēr nepārtikas pārdošanas apjomi auga par 0,7% (pat neskatoties uz kritumu decembrī).Jau ziņots, ka mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās sarucis par 2,2%, tajā skaitā pārtikas preču tirdzniecības uzņēmumos – par 5,3%, bet nepārtikas – par 0,4%.Aizvadītā gada decembrī, salīdzinot ar 2009.gada decembri, pēc darba (tirdzniecības) dienu skaita izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 8,1%. Lielāks apjoma palielinājums bijis nepārtikas preču grupā – par 11,9%. Pārtikas preču tirdzniecībā apgrozījums pieaudzis par 1 %.Mēnešā laikā (decembrī pret novembri) pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem (pamatā izslēdzot decembra nogales svētku iepirkšanās efektu) salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums samazinājies par 1,4%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos apgrozījums sarucis par 1,9%, bet nepārtikas preču pārdošanas apjoms krities par 1,2%,, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”