ZZ.lv ARHĪVS

Zemgales reģionā uz numuru 112 - ap 530 zvanu dienā

Jānis Stundiņš

2011. gada 11. februāris 15:54

1313
Zemgales reģionā uz numuru 112 - ap 530 zvanu dienā

Eiropā ar dažādiem pasākumiem katru gadu 11.februārī tiek atzīmēta «112 diena», jo šis datums veido vienoto ārkārtējo notikumu numuru 112, kura darbību Latvijā nodrošina Valsts ugunsdzēsības un lābšanas dienests (VUGD). Ik dienas dienests saņemot ap 5000 zvanu, bet gadījumos, ja, piemēram, ir vētra vai plūdi, šis skaits varot pat vairākas reizes pieaugt, liecina valsts dati, bet pa Zemgales reģionu operatorēm Jelgavā ienākot vidēji ap 530 zvanu.

Par to šodien - datumā 11.2. - pavēstīja VUGD Zemgales reģiona Sakaru punkta vadītāja Ksenija Bendzule-Zālīte. Viņa gan atzina, ka, diemžēl, teju puse zvanu bieži esot maldinoši. «Parasti tie ir bērni, kas muļķīgi jokojas, vai vienkārši piezvana un klusē,» zz.lv pastāstīja viena no 112 operatorēm.«Ja jokotāji turpinot atkārtoti traucēt [112 centrā redz jebkāda zvanītaja numuru, - red.], tad mēs pieņemam mērus, lai zvanītājs tiktu sodīts vai vismaz brīdināts par sodu,» skaidro K.Bendzule-Zālīte. Savukārt tiem, kam var ienākt prātā ziņot par viltus «bumbu» skolā vai darbavietā, 112 centra vadītāja iesaka savu rīcību kārtīgi apdomāt, jo 112 centrs sadarbojas ar Drošības policiju, redz zvanītāja numuru, kā arī «Lattelekom» abonentiem - dzīvokļa numuru ar adresi vai aptuvenu atrašanās vietu zvanītājiem pa mobilo tālruni.Abas pēdējās minētās iespējas palīdzot arī nelaimē nonākušajiem. Piemēram, ja cilvēks satraukumā vai ārkārtas situācijas iespaidā nepaspēj nosaukt adresi, «Lattelekom» abonentiem to redz, savukārt zvanītājam pa mobilo telefonu iespējams noteikt viņa aptuveno atrašanās vietu. Atrašanās vietas precizitāte gan dažādiem mobilo sakaru operatoriem esot atšķirīga un tā ir atkarīga no sakaru torņu izvietojuma un iespējām, skaidro K.Bendzule-Zālīte.Kopš pagājušā gada 1.decembrī VUGD Zemgales reģiona brigādē atklāja 112 reģionālo sakaru centru, operatores Jelgavā saņem zvanus no Jelgavas, Bauskas, Dobeles, Jēkabpils, Aizkraukles un Tukuma apkārtnes, kuri ātri tiek nodoti vietājām struktūrām pēc dienesta piederības - vai tā būtu policija, VUGD, gāzes avārijas dienests vai neatliekamā medicīniskā palīdzība (NMP). Reģiona mērogā 112 strādā vien trešo mēnesi, un viss esot kārtībā.«Tagad vairs nav tā, ka zvanītājam jāgaida, ja sakaru punktā Jelgavā visas operatores aizņemtas. Zvanu automātiski pāradresē, piemēram, uz Rīgu, un arī operatore Rīgā spēs nekavējoši nodot izsaukumu jebkurai vienībai kādā no Zemgales novadiem vai pilsētām,» skaidro VUGD Zemgales reģiona brigādes komandieris Ints Sēlis.Sakaru punkta vadītāja piebilst, ka ir ļoti svarīgi, lai zvanītājs nosauktu skaidru un precīzu informāciju, kas un kur noticis. «Es saprotu, ka daudzi cilvēki, nonākuši ārkārtas situācijā, ļaujas emocijām un mēdz stāstīt, cik viss ir traki un kā viņš tobrīd jūtas, bet, lai nekavējoši palīdzētu, ir jāzina, kur viņš atrodas un kas noticis - kuram dienestam jādodas pie viņa,» skaidro Ksenija Bendzule-Zālīte.Gadījumos, kad zvanītājam vajag tikai un vienīgi mediķu palīdzību, ērtāks varētu būt arī NMP tiešais tālrunis 113, taču ja ir runa par negadījumu vai nozieguma upuri, labāk zvanīt uz 112, jo tad līdztekus mediķiem, iespējams, jāierodas arī glābējiem vai policistiem.112 sakaru punktam ir vienošanās, ka visus policijai adresētos zvanus pieņem Valsts policijas dežūrdaļa, kura tālāk izlemj pēc kompetences, vai sūtīt savus VP kolēģus, vai informāciju nodot Pašvaldības policijai.«Uz numuru 112 cilvēks var piezvanīt no jebkura taksofona vai neapmaksātu rēķinu gadījumos. Uz 112 iespējams piezvanīt arī no mobilā tālruņa, kuram beidzies kredīts, vai no tāda, kurā nav SIM kartes,» atgādina I.Sēlis, piebilstot, ka ārzemnieku drošībai arī Latvijā aktivizēts numurs 911, kas pilda līdzīgas funkcijas ASV un kas automātiski pāradresēsies uz 112.Kaut arī 112 Eiropas Savienībā ieviesa jau 1991.gadā, bet Latvijā tas darbojas kopš 1997.gada, joprojām ne visi ir informēti par šo pakalpojumu. Kā liecina ES pētījums - Latvijā tikai apmēram trešā daļa no iedzīvotājiem zina, kā izsaukt operatīvos dienestus, informē VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Inga Vetere.Atsaucoties uz VUGD aicinājumu un rūpējoties par savu klientu drošību, šogad mobilo tālruņu operatori LMT un «Tele2» visiem saviem klientiem uz mobilajiem tālruņiem nodrošinās atgādinājuma īsziņas nosūtīšanu, ka gadījumos, ja cilvēkam ir nepieciešama operatīvo dienestu - ugunsdzēsēju - glābēju, policijas vai mediķu palīdzība, jāzvana uz numuru 112.Savukārt mobilā operatora «Bite» klienti tiks informēti viņu mājas lapā, kur būs pieejamāka plašāka informācija par sazvanāmajiem operatīvajiem dienestiem Latvijā un gadījumiem, kad uz tiem jāzvana.Ņemot vērā, ka «Tele2» un LMT ir ļoti liels abonentu skaits un visiem īsziņas nav iespējams izsūtīt vienas dienas laikā, tad cilvēki īsziņas saņems, sākot no 11.februāra.