ZZ.lv ARHĪVS

Autotransporta direkcija: Sabiedriskā transporta biļešu cenu pieaugums nedos vēlamo efektivitāti

> BNS

2011. gada 4. marts 18:34

1199
Autotransporta direkcija: Sabiedriskā transporta biļešu cenu pieaugums nedos vēlamo efektivitāti

Autotransporta direkcija (ATD) izstrādājusi dažādus risinājumus, kā nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus arī tad, ja valsts budžeta konsolidācijas pasākumu ietvaros dotācijas pasažieru pārvadātājiem tiks samazinātas par trim miljoniem latu, taču direkcija joprojām cer, ka šis lēmums tiks pārskatīts, aģentūrai BNS pavēstīja ATD sabiedrisko attiecību speciāliste Sandra Maļuha.

Viņa sacīja, ka lēmums par budžeta konsolidāciju uz sabiedriskā transporta sektora rēķina nāca visai negaidīti, tādēļ ATD nedēļas laikā bija jāizvērtē un jāiesniedz Satiksmes ministrijai (SM) visi praktiski un teorētiski iespējamie pasākumi, kas pārvadātājiem varētu palīdzēt iekļauties kārtējo reizi samazinātajā finansējumā.Viens no piedāvājumiem ir saistīts ar maršrutu tīkla optimizāciju, samazinot reisu vai pat maršrutu skaitu. Maļuha uzsvēra, ka saskaņā ar līdzšinējo pieredzi pārvadājumu apmēra samazinājums nedod vēlamo finansiālo efektu, jo, samazinoties pārvadājumu apmēram jeb nobraukumam, sarūk arī pārvadāto pasažieru skaits un līdz ar to arī pārvadātāju ieņēmumi, bet pārvadātāju zaudējumi palielinās. Viņa piebilda, ka pasažieru pārvadājumu apmērs jau pašlaik ir tiktāl samazināts, ka, turpinot optimizācijas pasākumus, vairs netiks nodrošināti sabiedriskā transporta pakalpojumi likumā paredzētajā apmērā.Pēc ATD aplēsēm, arī tarifu kāpums - biļešu cenu pieaugums - nedos vēlamo efektivitāti. Maļuha pastāstīja, ka braukšanas maksas paaugstināšana nedos nepieciešamo ekonomisku efektu un pārvadātāju ieņēmumi nepalielināsies, jo, ņemot vērā iedzīvotāju zemo maksātspēju un augsto bezdarba līmeni valstī, iedzīvotāji nespēs izmantot sabiedrisko transportu. Savukārt maksātspējīgākā iedzīvotāju daļa priekšroku dos privātajam transportam.Vēl viens no iespējamiem risinājumiem ir finansējuma samazinājums dīzeļvilcienu maršrutiem, samazinot pasažieru pārvadājumu apmēru pa dzelzceļu. Maļuha uzsvēra, ka, daļēji atsakoties no pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu, Latvijas dzelzceļa kompānija „Latvijas dzelzceļš” (LDz) kā infrastruktūras pārvaldītājs nesaņems plānoto infrastruktūras maksu, kuru būs spiesta kompensēt, palielinot tarifu kravu pārvadātājiem, kas negatīvi ietekmēs Latvijas tranzītu, tostarp arī ostu biznesu, Latvijā.Maļuha klāstīja, ka iekļauts arī piedāvājums pārskatīt atlaižu apmērus pasažieru kategorijām, kurām ir tiesības izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus bez maksas visā sabiedriskā transporta maršrutu tīklā. Risinājums varētu būt atteikšanās no bērnu bāreņu un politiski represēto personu pārvadāšanas bez samaksas, savukārt invalīdu pārvadāšanā varētu noteikt šo personu līdzmaksājumu vismaz 20% apmērā vai arī diferencēt atlaižu apmēru pirmās un otrās grupas invalīdiem.Izskatīta arī iespēja mainīt pašreizējo autoostu funkcionēšanas modeli un tā lomu pasažieru apkalpošanas sistēmā, tādējādi samazinot pārvadātājiem ar autoostas pakalpojumu izmantošanu saistītās izmaksas. Maļuha norādīja, ka atsevišķu autoostu likvidācija var radīt haosu pasažieru apkalpošanas sistēmā, jo pasažieriem nebūs pieejams un zināms vienots infrastruktūras objekts, no kura apdzīvotās vietās tiks organizēta sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana ar autobusiem. Turklāt, nodrošinot pasažieru apmaiņu pašvaldību noteiktās pieturvietās vai citos objektos, palielināsies pašvaldību izdevumi.ATD pārstāve teica, ka turpinās darbs arī pie pārvadātāju izmaksu pārskatīšanas, meklējot pozīcijas, kurās varētu panākt izdevumu samazinājumu, taču, ņemot vērā, ka pēdējo gadu laikā valsts budžeta dotācijas ir jūtami samazinātas - no 74,5 miljoniem latu 2008.gadā līdz 52 miljoniem latu 2011.gadā - un pārvadātāji savus izdevumus jau ir vairākkārt pārskatījuši, ietaupījums uz pārvadātāju izdevumu rēķina varētu būt minimāls.Pēc Maļuhas sacītā, par konkrētiem lēmumiem, kas varētu masveidā skart pasažierus, ATD centīsies savlaicīgi informēt, taču pagaidām notiek vērtēšanas process un lēmumu pieņemšana ir SM kompetencē. Vienlaikus Maļuha piebilda, ka ATD tomēr cer, ka lēmums par dotācijas samazinājumu vēl tiks pārskatīts.SM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ilze Eida aģentūrai BNS pastāstīja, ka SM ir saņēmusi ATD situācijas izvērtējumu par sekām, kādas var rasties, vēl papildus konsolidējot trīs miljonus latu valsts dotācijai zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem.Iesniegtā informācija liecina, ka, papildus samazinot dotācijas apmēru, būs jāpārskata maršrutu tīkls un jāsamazina reisu skaits, tostarp pārvadājumos pa dzelzceļu. Valsts finansējuma samazināšana radīs situāciju, ka jāpārskata tas iedzīvotāju loks, kas saņem braukšanas maksas atvieglojumus.Eida teica, ka ministrija pašlaik vērtē iesniegto ziņojumu un tam ir nepieciešams laiks. Konkrētāki lēmumi par SM nostāju šajā jautājumā varētu būt nākamās nedēļas sākumā."Protams, nevar noliegt - ja valsts dotācija tiek samazināta, tas var apdraudēt esošo sabiedriskā transporta sistēmu," piebilda Eida.Aģentūra BNS jau vēstīja, ka valdība 1.martā slēgtā sēdē vienojās par pasākumiem, kas nodrošinās šā gada budžeta konsolidāciju 50 miljonu latu apmērā. Konsolidācija tiks nodrošināta, par 16 miljoniem latu samazinot izdevumus, bet par 34 miljoniem latu palielinot ieņēmumus. Tostarp par trim miljoniem latu nolemts samazināt dotācijas pasažieru pārvadātājiem.Pēdējos gados no valsts budžeta piešķirto līdzekļu apmērs par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem pārvadātājiem gadu no gada ir samazinājies - 2008.gadā tas bija 74,41 miljons latu, 2009.gadā - 71,138 miljoni latu, pagājušajā gadā - 61,697 miljoni latu, savukārt šogad no valsts budžeta pasažieru pārvadātājiem paredzēts piešķirt 51,923 miljonus latu.ATD ir autopārvadājumu jomas administrēšanas uzņēmums, kas darbojas kopš 1993.gada oktobra. Direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā un autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā.